Google annonserte allerede i februar at en stor oppdatering til deres mobile søkealgoritmer kom til å gå live tirsdag 21. april. Nettsider med et responsivt webdesign kommer til å gi en økt rangering i søkemotorene. Vi forventer en mobilvennlig utpekelse av nettsider som fungerer bra på mobile enheter, og muligens også en forbedring når det kommer til rangering av mobilvennlige nettsider.
Hva vil denne forandringen bety for bedrifter?
Googles mobilsøk forandring kommer til å sørge for at besøkende har den beste mulige brukeropplevelsen når de besøker nettsiden din, ved å sørge for at den er mobilvennlig, at layouten og funksjonaliteten er optimalisert for den bestemte enheten. De oppdaterte reglene kommer også til å prioritere nettsider som har blitt designet for å passe skjermer av forskjellige størrelser, avhengig av hvilken enhet som blir brukt, som endrer størrelse på en måte som er beskrevet til å ha et responsivt design.
Responsiv design er en webdesignmetode som sørger for at en nettsides layout er enkel å bruke på forskjellige enheter. For eksempel skal en nettside med responsiv design enkelt kunne brukes på en liten mobilskjerm, uten at brukeren må zoome inn.
På grunn av det store antallet av mennesker som bruker mobile enheter nå til dags, burde du allerede tenke på å designe en responsiv nettside.
Hva skjer videre?
Fra og med tirsdag 21. April, begynte Google å prioritere mobilvennlige sider, så hvis nettsiden din ikke er mobilvennlig, vil den antagelig bli mindre aktuell i ethvert søk gjort fra mobiltelefoner, nettbrett osv.
Hvis du er usikker på om nettsiden din er optimalisert for mobil, har Google en enkel måte å kunne sjekke om alle nettside-URLene dine er definert som mobilvennlige.
Om Googles online verktøy forteller deg at nettsiden din ikke er mobilvennlig, kan du enten lage en mobilversjon av nettsiden din eller endre designen til å være mer responsiv. Det siste alternativet er vår anbefaling, siden en responsiv design først og fremst gjør det lettere å oppdatere alt på en gang, i stedenfor å ha en separat nettside for mobilbrukere, som gjør at du må administrere og oppdatere sidene separat.
For det andre, mobilvennlige og komplette online nettsider kan ha den samme URLen, som betyr at besøkere vet nøyaktig hvor de kan finne deg, og trenger ikke å huske de forskjellige nettadressene for mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner.
Nøkkelen her er å optimalisere nettsiden din og gjøre den mer funksjonell og lett å bruke. Dette inkluderer å sørge for at informasjon kan bli funnet bare ved hjelp av noen få trykk og at den passer på små skjermer slik at besøkere kan se den på mobiltelefonene sine.
Om du derimot ikke skulle ha penger nok til å lage en nettside med responsiv design, eller du ønsker å forandre nettsidedesignen, layouten osv. i nær framtid, kan det være lurt å lage en separat mobilvennlig nettside i stedenfor.